Het lijkt een onwaarschijnlijk slachtoffer van een dodelijk virus: een nieuwe auto. Toch is dat het geval in India, waar autobouwer Tata Motors op zoek moet naar een andere naam voor het nieuwe model Zica.
Zica. Het moest een slimme combinatie zijn van ‘zippy’, oftewel ‘levendig’, en ‘car’. Maar de naam voor het nieuwste model van Indiase autobouwer Tata Motors is nu een marketingtechnische nachtmerrie geworden. Vanuit Brazilië waaiert het zika-virus uit over de wereld. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft zelfs een wereldwijde noodtoestand afgekondigd, hoewel die geen beperkingen bevat voor reizigers of handel. Besmetting neemt in rap tempo toe, met naar schatting al 1,5 miljoen in Brazilië alleen. Een vaccin is pas volgend jaar beschikbaar, is de verwachting.
Tata ziet zich nu genoodzaakt om de naam van de Zica te gaan veranderen, schrijft het bedrijf in een verklaring. “Uit medeleven met de ontberingen die veroorzaakt worden door de uitbraak van het zika-virus in veel landen.”
En dat terwijl de auto in de voorbije maanden juist hevig is gepromoot onder media en potentiële consumenten. India’s grootste automaker investeerde zelfs in een reclame spot met Lionel Messi en de Zica.
De Zica zal onder de besmette naam haar debuut maken op de Auto Expo 2016 in New Delhi, die op woensdag begint. Over een paar weken zal de nieuwe naam bekend gemaakt worden en een ook een volledige lancering plaatsvinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl